Tūrisma nozarei aizvadītais gads veiksmīgs; šo gadu nezīmē rožainu

www.la.lv

Autores: Dace Skreija, Indra Lazdiņa

Latvijas tūrisma nozare 2013. gadā strādājusi ļoti veiksmīgi, ja ne Ukrainas krīze un ar to augošā neskaidrība, nozares pārstāvji droši prognozētu šo gadu vēl labāku.

Vadošie tūrisma nozares uzņēmumi 2013. gadu vērtē kā veiksmīgu, un to apliecina arī statistikas dati. “Pērn Latvijas viesnīcās un citās tūristu mītnēs apkalpoti par 12% vairāk cilvēku nekā gadu iepriekš. Visai ievērojami – par 6,4% – audzis arī nakšņojumu skaits. Ņemot vērā, ka tūristu skaits palielinājies vairākus gadus pēc kārtas, nozares spēja turpināt tik krietnu izaugsmi uzskatāma par cildināmu sasniegumu,” rezultātus novērtē Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktors Armands Slokenbergs.

Tūrisms ir viena no tādām nozarēm, kur uzņēmumiem, savstarpēji konkurējot, ir jāspēj atrast kopīgu valodu lielāku mērķu sasniegšanai, kas sniedz labumu visiem kopā. Tā SIA “Latvia Tours” direktore Ieva Keiša atzīmē, ka pērn gada nozīmīgākie notikumi tūrisma nozarē Latvijā bija regate “The Tall Ships Races 2013″ un Dziesmu un deju svētki.

TAVA direktors novērojis, ka Latvija pērn piedzīvojusi reti lielu publicitāti ārvalstu medijos. “Ļoti aktīvi strādāja žurnālisti un citi viedokļu veidotāji, kas Rīgai, Latvijai un vairākām citām vietām mūsu valstī sniedza augstu novērtējumu un pasludināja tās par tūristu galamērķiem, kas šogad noteikti jāapmeklē. Piemēram, “National Geographic” ierindoja Latviju starp prioritāri apmeklējamiem galamērķiem, kā arī Latvijai tika piešķirts tituls – viens no 10 visaugstākās ētikas tūrisma galamērķiem. Vairāki mūsu tūrisma galamērķi – Līgatne, Jūrmala un Kuldīga – ieguva Eiropas Komisijas projekta “Eiropas izcilākie tūrisma galamērķi” inovāciju balvu,” stāsta A. Slokenbergs. Viņš arī uzsver Marka Rotko mākslas centra atklāšanu Daugavpilī kā vienu no pagājušā gada svarīgākajiem notikumiem nozarē. Tā ir pozitīva ziņa pasaules mērogā, kas var rosināt interesi par Latvijas apmeklējumu no tuvām un arī tālām valstīm.

Sniedzas pēc treknuma


Daudzu nozares vadošo uzņēmumu finanšu rādītāji ir atgriezušies vai pat pārsnieguši pirmskrīzes līmeni. Piemēram, SIA “Baltijas ceļojumu grupa”, kas strādā ar zīmolu “Baltic Travel Group”, pērn apgrozīja apmēram 13 miljonus eiro, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš. Tās vadītājs Vladislavs Korjagins teic, ka palielinājies arī darbinieku skaits. Uzņēmums jau 2011. gadā pārsniedza pirmskrīzes rādītājus apgrozījuma ziņā, un šobrīd jau uzstāda jaunus rezultativitātes rekordus. V. Korjagins kā nozīmīgu sasniegumu vērtē to, ka uzņēmums pērn kļuvis par darījumu braucienu vadības uzņēmuma “Egencia” oficiālo pārstāvi Baltijas valstīs. Šī aģentūra ir pasaules līdera tiešsaistes risinājumos biznesa ceļojumu jomā “Expedia” meitas uzņēmums un specializējas darījumu ceļojumu organizēšanā.

Jāatzīmē arī, ka pērn Tūrisma aģentūra “Kolumbs” iegādājās ceļojumu biroju “Averoja”. Publiski pieejamā informācija liecina, ka par jauno SIA “Averoja” īpašnieci kļuvusi SIA “Tūrisma aģentūra Kolumbs” īpašniece Sanita Rugina un abus uzņēmumus turpina vadīt līdzšinējā tūrisma aģentūras “Kolumbs” direktore Kitija Reinfelde. Diemžēl sīkāku informāciju uzņēmuma pārstāvji “LA” nesniedza.

“Latvia Tours” 2013. gada apgrozījums palielinājies par apmēram 10% līdz 17,3 miljoniem eiro salīdzinājumā ar 2012. gadu, savukārt peļņa – par 58% un bija 241,4 tūkstoši eiro. “Esam kļuvuši produktīvāki, un rezultāti ir sasniegti, nepalielinot darba­spēka resursus, bet attīstot tehnoloģijas, kas arī ļāvis nozīmīgi uzlabot peļņas rādītājus,” skaidro I. Keiša. “Latvia Tours” trekno gadu rekords (2007. gadā 26,2 miljoni eiro) vēl ir priekšā.

SIA “Via Hansa Tours” 2013. gadu pabeidza ar 10,1 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir nedaudz vairāk kā 2012. gadā, bet, lai sasniegtu trekno gadu rekordu, arī tam vēl liels darbs darāms. “Līdz ar pozitīvajām attīstības tendencēm pastāv bažas, ka neatkārtojam iepriekšējās kļūdas – paļaujoties uz lieliskajiem izaugsmes rādītājiem, nesamērīgi ceļam cenas, tādējādi kļūstot par dārgu galamērķi, uz kuru atsakās braukt,” atzīmē SIA “Via Hansa Tours” vadītāja Ilze Sproģe. Viņa arī teic, ka uzņēmumā nostiprināta sadarbība tieši ar tiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri spēj nodrošināt adekvātu cenas un kvalitātes proporciju.

Vairāk lasiet:

http://www.la.lv/naksno-vairak-bet-sogad-baidas/